lauantai 23. helmikuuta 2013

21. Tullauksesta


Olemme haalineet Hatkaan osia ympäri maailmaa. Kiitos  tietotekniikan ja verkottuneen maailman. Sanasto alkaa olla hallussa niin suomeksi, englanniksi kuin saksaksikin. Valokuvat ilmoituksissa ovat yleensä laadukkaita.

Jos olisi aikaa ja viitseliäisyyttä, niin etsimällä osia ulkomailta kiireisille/tietotekniikka taidottomille/muuten haluttomille pyörien värkkääjille ja hankkimalla osia ostopalveluna heille kotiin toimitettuna, voisi ansaita kohtuullisesti rahaa. Kysyntää tällaiselle palvelulle luulisi olevan. Mikäli projektin aikataulu ei painaisi päälle, niin voisin vaikka innostua. Heitän nyt siis idean julkiseen jakoon. Saa toteuttaa.


Osia on alkanut saapua hiljalleen. Tullaus on minulle edelleen hämärän peitossa. Joskus paketti tupsahtaa postiin, toisinaan  kotiovelle tai sitten tulliin. Aiemmin lähin tulli sijaitsi noin kilometrin päässä asunnostamme. Siellä tuli toisinaan pönötettyä tuijottelemassa venäläisiä rekkakuskeja paketin noutovuoroa odottaessa. Jonoa yleensä oli kohtuullisesti.

Nykyisin lähin tulli sijaitsee Vantaalla ja ehdin jo hieman harmitella asian nykytilaa. Ei sillä, että venäläisten rekkakuskien tuijottelu olisi ollut jotenkin ylimaallisen ihanaa, mutta pelkäsin (lapsellisuuttani) joutuvani asioimaan siellä saakka.

Ei puhettakaan. Asia hoidetaan nykyisin pankkitunnuksilla siististi ja kätevästi netissä. Ohjeet ja tiedot tulevat kotiin postissa, muutama minuutti tietokoneella ja jäädään odottamaan postilähetystä. Suomessa postimaksuja tullatusta tavarasta ei enää tarvitse maksaa. Prosessi on mielestäni ihan kätevä.

En vain edelleenkään ymmärrä näitä pakettien kulkureittejä, tullimääräyksistä puhumattakaan. Yritin lueskella asiasta keskustelupalstoilta, mutta yhtä vaikeaa asian hahmottaminen tuntuu olevan muillekin. Lohdullista sinänsä.

Nyt sitten mennään kivi, paperi ja sakset menetelmällä. Noin joka kolmas paketti EU:n ulkopuolelta tulee tullin kautta, jollin hintaan lisätään tullimaksu. Silti osat jäävät edullisemmiksi kuin suomesta ostettuna. Käytettyjen osien kohdalla tarjonta on suomessa luonnollisesti myös melko vaatimatonta verrattuna globaaliin tarjontaan.
Ainoa hankaluus tullauksessa on se, että asiakirjat tulee säilyttää kuluvan vuoden jälkeen vielä kolme vuotta.

EU:n alueelta tilatessa ei tullia tarvitse pohdiskella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kernaasti saa laittaa kommentteja blogista ja muustakin :)