Pihkura!
Peeveli!
Himputti!
ja muutama muu rehevämpi ja rumempi ilmaisu kävi mielessä, kun
pohdiskelin varaosaliikkeistä saamiani asiakas(palvelu)kokemuksia. Tämän viikon
teemana on siis ollut varaosien metsästys.
Ilmeisesti minusta aistii näkemättäkin sekä tyhmyyteni että
köyhyyteni. Enhän toki rohkene edes kuvitella, että saisin asiantuntevaa
palvelua, mutta jos edes näennäisen ystävällistä tai edes asiallista kohtelua?
Työkseni, tunnustan, opetan
liiketaloudenperustutkinnon ammatillisia aineita, eli selkokielellä
merkonomeja. Todellakin, myös selkokielellä, koska työskentelen erityisoppilaitoksessa.
Kyseiseen tutkintoon kuuluvat esimerkiksi kokonaisuudet
asiakaspalvelu ja myynti, tuotetuntemus ja sähköinen kaupankäynti. Arvioin
opintokokonaisuuksien ja näyttöjen suorituksia toistuvasti. Toisinaan joudutaan
tavoitteista tinkimään ja mukauttamaan näyttöjä. Varaosamyynnin
"ammattilaisia" kontaktoidessani pohdin arviointeja heidän työstään.
Arvosanat eivät olisi olleet mukautettuja vaan hylättyjä. Kyllä olisi
lisäkoulutukselle tarvetta.
Taustana kerrottakoon, että olin varaosaluettelon kuvien
perusteella selvittänyt puuttuvien osien nimet ja numerot. Minulla oli myös
pyörän valmistusnumero varattuna, mikäli sitä tarvittaisiin. Tiesin siis, mitä
olin kysymässä. Sähköpostiviesteihini ei vastattu ja jos pyysin lähettämään
puhelinkyselyihini vastausta sähköpostilla, niin ei onnistunut. Eivätkö myyjät
osaa, halua vai uskalla palvella asiakasta sähköisesti?
Puhelimessa saamani vastaukset olivat epämääräisiä ja niistä
huokui mielestäni hyvin heikko tuotetuntemus. Tiedän mielestäni yhtä ja toista
(kiitos Veldelle) tilausjärjestelmistä ja niiden käytöstä. Ei se mitään
ydinfysiikkaa ole, oikeasti.
Epäystävällisyys ja asiakaspalvelussa vaadittavan tilannetajun
puuttuminen yhdistettynä epäselvään artikulointiin. Millä ihmeen systeemillä
näitä myyjiä rekrytoidaan? Omistajan peräkammarin perukoiltako?
Minusta on kauhistuttavaa ajatella, että sukupuoleni olisi
vaikuttanut palvelun laatuun. Ajatus hiipi kuitenkin mieleeni. Kyllähän naisen
euro on halvempi kuin miehen, mutta ei sitä kassakuitin loppusummassa huomioida.
Voihan vika kyllä olla minussakin. En tunne kyseisten liikkeiden
toimintatapoja ja -kulttuuria. Ehkä toimin liian suorasukaisesti kysellessäni
hintoja sähköpostilla/puhelimitse. Olisiko minun pitänyt mennä
henkilökohtaisesti pähkäilemään tarpeitani paikan päälle rikkinäinen osa
kainalossa? Neuvokaahan kokeneemmat minua, miten tulee toimia, jos haluaa ostaa
varaosaliikkeestä jotakin?
Onneksi on verkkokauppoja olemassa. Sinne suuntaamme siis…
Yksi onnistumisen kokemus ja se ansaitsee tulla mainituksi. Kävin
paikallisessa ruuvimarketissa hakemassa Hatkaan uusia ruuveja. Vaikka
kertaostokseni oli hyvin pieni, minua palveltiin oikealla vuorolla ja hyvin
asiantuntevasti ja ystävällisesti. Myyjä oli ehdottomasti alansa eliittiä.
Näyttöarvosana olisi ollut ehdottomasti paras mahdollinen. Palkitsin hänet
kuitenkin suoralla palautteella heti ostotilanteen päättyessä. Lisäksi soitin
seuraavana päivänä liikkeen omistajalle ja kehuin saamani palvelua, myyjän
tietysti nimeltä mainiten J
Itsellä on vastaavia kokemuksia täällä Savonlinnassa rautakaupoissa. Kävin tässä vuosi sitten asioilla paikallisessa putiikissa ja meno oli kuin Speden ohjelmissa aikoinaan: Myyjiä kiinnosti kaikki muu kun asiakaspalvelu ja kun käännyin erään myyjän puoleen ja sanoin, että anteeksi, voisitteko auttaa, niin myyjä sanoi, että wc on tuolla päin. Ilmeisesti ilmeeni oli aika julma, sillä heti perään herra suvaitsi kysyä että mitä minä oikeasti halusin. Edelleen kohtelu oli alentuvaa kunnes muutamalla valikoidulla lauseella ilmaisin heille olevani rakennusalan "ammattilainen" (valmistuin juuri hetkeä aiemmin). Jouduinpa myös osoittamaan, että he puhuvat täyttä skeibaa ja että tiedän asiasta enemmän kuin he. Arvaa vaan asioinko kyseisessä liikkeessä enää :)
VastaaPoistaMuuten tämän blogin teksteistä: Huomaa mistä Sere on perinyt älykkyytensä ja verbaalit lahjansa :)
Itäsuomalaisen sananlaskun mukaan "Ennen lypsää sonnista maidon, kun Carlsonin noutopihan työntekijöiltä jo maksetut tavarat" :)
VastaaPoistaTämä kohtelu oli kyllä K-raudan "ansiota". Carlsonilla olen jopa saanut palvelua, mikä on pieni ihme sinänsä :)
VastaaPoista