keskiviikko 13. maaliskuuta 2013

24. Voimaantuminen alkaa



Hatkan osat ovat nyt käytännöllisesti katsottuna hankittuna. Pieniä puutteita toki löytyy, kuten ohjaustangon painot, etujarrunestesäiliö ja joku ruuvi. Kovin ovat pieneksi kutistuneet tarpeet ja hyvä niin. Huteja ei vieläkään ole maailmalta tilatuissa osissa ollut, mutta vielä on paketteja matkalla.
Ville on viettänyt maalinhuuruisen lauantain varastossa ja saanut ihmeitä aikaan. Dremel osoittautui loistavaksi peliksi pikku fiksausten pohjatöissä.
Viikonlopun saldona Hatkan nousu raadosta uljakkaaksi pyöräksi edistyi melkoisesti. Yläkolmio asennettuna. Ramair ja siinä kiinni oleva metallihärpäke paikoillaan. Ajovalo kiinnitettynä ja kahvat vaijereineen paikoillaan. Pakoputket, syyläri ja äänimerkki kiinnitetty. Mielenkiintoista oli esimerkiksi pakoputkentiivisteiden vaihto. Sinänsä helppoa, mutta eipä ole koskaan tullut ajateltua edes moista puuhaa. Oppia ikä kaikki.
Öljynsuodattimen irrotus oli melkoinen rehoo. Työkalumme eivät ehkä olleet ihan viimeisen päälle parhaat ja menetelmät sen mukaisia. Lopulta lyötiin ruuvimeisseli läpi suodattimesta ja käytettiin apuna putkipihtejä sekä vasaraa. Ei kovin kaunista katsottavaa, mutta niin vain tuli sekin homma tehtyä. Koneessa oli öljyä jäljellä vain nimeksi. Nyt kiinnostaa kovasti, mitä kuivat vuodet ovat saaneet Hatkan sisuskaluille aikaan. Moottorin sivuposki on vaihdettu ja nesteet ostettuna. Periaatteessa öljyt ja jäähdytinnesteet voisi kaataa sisälle koneeseen, mutta päätimme antaa innon vielä yltyä. Kytkin kiinnitettiin paikoilleen ja sen verran saatiin kokeiltua, että vaihteet tuntuivat toimivan ihan ok.
Hatkassa on letkuja, piuhoja ja vaijereita paljon. Jotenkin kuvaavaa tälle on se, että seisontatuestakin lähtee joku piuha. Miksi ihmeessä? Valistunut arvaus on, että jossain syttyy varoitusvalo, jos pyörä lähtee liikkeelle seisontatuki ala-asennossa.  Voin olla väärässäkin.
Tankki mallattiin paikoilleen ja kas, etukeula näytti jo sangen somalta.

Kuva: Hatka alkaa kasautua hirmuisen osien metsästyksen jälkeen. Niitä on tullut GB:stä. USA:sta, Kaukoidästä, Espoosta Yönsinentielle.
Voimaantuminen alkaa
Kunhan takarengas saadaan fiksattua ja tasapainotettua, päästään kasaamaan takaperää


5 kommenttia:

  1. Se kyseinen johto mitä todennäköisemmin estää ja estääkin koneen käynnistymisen vaihde päällä kun tuki on alhaalla, sekä vaihteen päälle laittamisen koneen käydessä kun tuki on alhaalla.

    VastaaPoista
  2. Jahas. Selvä. Kiitos vinkistä :)

    VastaaPoista
  3. Ja en kestä,,,kuka ihme käyttää sanaa voimaantuminen,,, T: Halkopinon takaa

    VastaaPoista
  4. Erityisopettaja :), ammattisanastoa.

    VastaaPoista
  5. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin koneen saa käyntiin mutta kun vaihteen lyö päälle, niin kone sammuu :-) Nimim. parit kerrat stumpannut. P.s. hienolta näyttää jo Hatka :-)

    VastaaPoista

Kernaasti saa laittaa kommentteja blogista ja muustakin :)